Tuesday 3 November 2015

Jangan Bersedih ........

ASSALAMUALAIKUM pembuka bicara,
buat semua yang sudi membaca,
Wahai hati yang duka dan lara,
Bacalah ini dan berhenti berduka.

          Kita selalu berasa kenapa perkara ini terjadi kepada aku ?, kenapa berat sangat musibah yang aku kena hadapi?, apa salah aku diuji sebegini ? Kenapa orang lain boleh bahagia aku pula ditimpa musibah bertimpa-timpa.
          Kita tanya soalan-soalan macam gini tapi kita tak memerhatikan keadaan orang lain yang lebih unfortunate dari diri kita. Kita hanya memerhatikan orang lain yang kita nampak lebih bahagia, tetapi kita tidak mengetahui keadaan hidupnya yang mungkin bergolak di sebalik kebahagiaan yang dipamerkan.
Patutkah manusia menyangka bahawa mereka akan dibiarkan dengan hanya berkata: “Kami beriman”, sedang mereka tidak diuji (dengan sesuatu cubaan)? (Al-Ankabut: 2)
          Dalam hidup ini, kita tak akan terlepas diuji oleh Khalik (pencipta) yang telah pun menetapkan segalanya sebelum kita dilahirkan lagi. Dari dalam rahim ibu kita lagi takdir kita telah ditetapkan, jodoh, ajal , maut dan lain-lain lagi. Kita tak boleh mengelak daripada ujian-ujian yang ditetapkan Allah buat hamba-hambanya seperti kita mengelak daripada berlanggar dengan kenderaan lain di dalam game. Yang perlu kita buat sekarang adalah kita perlu mempersiapkan diri bagi menghadapi ujian-ujian yang bakal kita hadapi dengan iman dan taqwa.
“ Allah tidak membebani seseorang melainkan apa yang terdaya olehnya, ia mendapat pahala kebajikan yang diusahakannya dan ia juga menanggung dosa kejahatan yang dilakukannya…     ( Al-Baqarah: 286)
          Allah ar-Rahman, ar-Rahim, Dia tidak akan sekali-kali menguji hambanya diluar kemampuan hambanya. Ujian-ujian itu bertujuan untuk menguji keimanan kita kepada-Nya. Manusia yang pada fitrahnya pelupa, sering melupakan tujuannya diciptakan ke dunia ini. Kita sering lalai dan alpa dengan nikmat-nikmat kurniaanNya kepada kita, Kita sering lupa akan hakikat kejadian kita hanya sebagai hamba kepada DIA yang ESA,  kita sering lupa akan tuhan yang satu ........ Jadi Allah menurunkan ujian supaya kita kembali bergantung kepadaNya.
          Sabar dan tunaikanlah solat ketika ditimpa musibah. Berdoalah semoga Allah mempermudahkan kita menghadapi ujian-ujiannya. Bersyukurlan dengan kurniaanNya. Kepada kita lihatlah sekeliling kita di mana masih ramai lagi manusia yang menderita di saat kita berbahagia. Ramai lagi yang lebih menderita di saat kita rasa kita menderita. Ujian itu adalah hadiah untuk kita semua supaya kita tidak terus lalai dan leka dengan kehidupan dunia.

Adakah patut kamu menyangka bahawa kamu akan masuk syurga, padahal belum sampai kepada kamu (ujian dan cubaan) seperti yang telah berlaku kepada orang-orang yang terdahulu sebelum kamu? mereka telah ditimpa kepapaan (kemusnahan harta benda) dan serangan penyakit, serta digoncangkan (dengan ancaman bahaya musuh), sehingga berkatalah Rasul dan orang-orang yang beriman yang ada bersamanya: “Bilakah (datangnya) pertolongan Allah?” Ketahuilah sesungguhnya pertolongan Allah itu dekat (asalkan kamu bersabar dan berpegang teguh kepada agama Allah). ( Al-Baqarah: 214)

          Cuba bayangkan jikalau hidup kita ini mendatar sahaja, tak ada naik dan turun yang mewarna-warnikan hidup kita. Pasti membosankan bukan ? Dengan setiap ujian yang kita hadapi, kita akan menjadi lebih matang dan lebih bijak bagi menghadapi hari-hari yang akan seterusnya dalam kehidupan kita. Itulah cara kita menambah pengalaman.



          Berusahalah untuk memperoleh keredhaanNya dengan memperbanyakkan amal dan sentiasa mengingatiNya.....
 LAA TAHZAN INNAALLAH MA'ANA , 
(jangan bersedih sesungguhnya Allah bersama kita.)

p/s: saya tulis post ini kerana terkesan dengan peristiwa yang baru saya hadapi baru-baru ini....

No comments:

Post a Comment