Friday 16 January 2015

JANGAN PUTUS AAAAAAASA!!

Pada hari dan tarikh ini saya berumur 13 tahun 3 bulan 3 hari ?jam ?minit .
Saya baru belajar dan boleh bawak basikal pada 4 hari yang lepas. Masa hari pertama tu, saya pilih basikal yang paling kecik yang ada. Warna biru dan beroda dua. Mula-mula naik tu, saya berasa sangat seram. Asal nak jalan je basikal nak jatuh, asal nak kayuh je basikal nak jatuh. Kepala dah terbayang macam-macam adegan terjatuh dari basikal. Then, saya cuba juga kayuh sikit-sikit tapi tetap tak lepas. Pedal basikal saya genggam kuat-kuat sebab asyik rasa nak jatuh je. 
Kakak sepupu saya cakap "Bawak basikal tu rilek je la....,"
Saya jawab "Tapi basikal ni rasa macam asyik nak jatuh aje, macam mana nak bawak"
Dialog yang hampir sama berulang-ulang sepanjang saya cuba nak kayuh basikal . Tengoklah betapa tidak berkeyakinannya saya pada waktu tu. At the end of the day, saya dapat kayuh basikal dengan jatuh berkali-kali, terbabas ke pokok rumah orang berkali-kali.... tu pun lepas cuba meyakinkan diri berkali-kali. 
Malam tu, badan dah calar-balar, sengal-sengal dan sakit-sakit. Kaki pula hitam-hitam kena minyak rantai basikal. Tangan yang menggenggam pedal basikal terasa berdenyut-denyut. Bahagian bawah tempat kita duduk pulak sakit sebab tak biasa duduk atas basikal.
Esoknya, petang tu saya ikut pak cik saya round kampung naik basikal dengan kakak-kakak sepupu saya yang lain. Ada la jatuh masuk semak, terbabas beberapa kali. Waktu ni masih tak pandai nak pusingkan basikal tapi bawak basikal dah rileks sikit, siap pecut lagi. Hari ketiga pusing lagi, pecut lagi dan dah tak banyak jatuh tapi ada jatuh muka tersembam, hik...hik... kesiankan. Naik basikal ni ada risikonya tapi ia menyeronokkan. Beberapa kali hampir kena langgar dengan kereta, motor dan basikal orang lain (sempat elak dan ada yang elak sampai terbabas masuk bush). Lepasni, kalau dah pandai naik basikal betul-betul macam nak belajar naik motorlah pulak (angan-angan) , tengok orang naik motor lagi rilek dari orang yang kayuh basikal.




 Apa-apapun
"Mempelajari sesuatu yang baru ialah suatu pengembaraan yang menyeronokkan dalam kehidupan." -Ain
Ececeh, bermadah pulak ....tapi betulla apa yang saya katakan di atas tu... jangan segan nak mengaku that I am right....Buat atau belajar sesuatu biarlah sampai ke akhirnya, kata orang tua-tua, alang-alang  menyeluk pekasam, biar sampai ke pangkal lengan. Okey, my eyes are getting sleepy now, with the word Wabillahi taufiq walhidayah, wassalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh I'll end my entry now.


3 comments: